Tuesday, February 17, 2015

Selain berenang... mula berjinak dengan memanah


Hadis Sahih Bukhari Jilid 3. Hadis Nombor 1317.
Dari Salamah bin Akwa' r.a., katanya: Nabi s.a.w. melalui satu kaum dari suku Aslam. Mereka berlumba memanah. Lalu Nabi s.a.w. bersabda: "Panahlah hai Bani Ismail! Nenek moyang kamu adalah orang yang pintar memanah. Panahlah! Saya di pihak Bani Polan". Kata Salamah: Salah satu dua golongan itu menahan tangannya (tidak memanah). Rasulullah s.a.w. bertanya: "Kenapa kamu tidakmemanah?" Jawabnya: "Bagaimana kami akan memanah, sedang tuan di pihak mereka!" Nabi s.a,w. bersabda: "Panahlah!Sesungguhnya saya di pihak semua!"

Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 1869. 
Dari 'Uqbah bin Amir r.a. katanya dia mendengar Rasulullah saw. bersabda di atas mimbar: "Siapkanlah untuk menghadapi (musuh) kekuatan apa saja yang kamu sanggupi. Ketahuilah! Sesungguhnya kekuatan itu ialah ketrampilan memanah. Ketahuilah! Sesungguhnya kekuatan itu ialah ketrampilan memanah. Ketahuilah! Sesungguhnya kekuatan itu ialah ketrampilan memanah."





Sebenarnya banyak hadis2 sahih berkaitan memanah... tapi tidak semua umat Nabi Muhammad saw berkesempatan untuk melakukannya... sesungguhnya dalam kita mencari sunnah-sunnah Rasulallah saw untuk diamalkan, ingatlah yang termaktub sebagai wajib hendahlah didahulukan.

Peralatan mula-mula yang En Rosman ada. Sekarang insyaallah telah bertambah.

Mula-mula En Rosman berguru di Melaka.

Aktiviti senggang... pantang nampak kawasan lapang

Team tiga sekawan ni... tengah buat sesi latihan. Tangan panjang menjadi kelebihan Shahmi dan Abdullah. Shahmi macam pro jer

Ini Abdullah... cepat belajar. Nampak releks jer. Tapi mengena plak tu

Ini pulak semasa sesi latihan silat gayong di SMKPP Kuala Selangor... Pesanan Cikgu Rosman, kalau training silat tak datang, jangan mimpi nak pegang panah


Selain kekuatan tangan, memanah perlukan daya konsentrasi yang tinggi... ibu tak boleh. Tangkap kepala. Terus migraine.













No comments:

Post a Comment