Monday, November 25, 2013

Homestay di Langkawi

Memang ibu dah beli tiket Air Asia untuk ke ke Langkawi daripada Januari tapi sehingga last minute masih tak buat sebarang tempahan tempat tinggal. Hanya seminggu sebelum ke sana ibu dan En Rosman buat pencarian di Internet. Ibu lebih memilih tinggal di homestay berbanding apartment atau hotel sebab:
1. murah
2. kemudahan mesin basuh & penyidai
3. selimut dan bantal mencukupi
4. tak mahu naik lif
5. ada air-cond sama macam hotel/ apartment

Google je, memang bersepah-sepat tempat penginapan yang disediakan kepada pengunjung.  Mungkin yang dekat pekan Kuah lebih mahal banding yang agak jauh... tapi based on experience... kita memang akan mengunjungi jalan-jalan sekitar pulau ini. Melainkan datang hanya untuk shopping... memang akan lepak di kawasan bandar je la. Sebenarknya kalau dikatakan 10km daripada pekan Kuah, tak de mana jauhnya. Lain la kalau kat KL, jem. Kat sini jalan lapang... so jarak tak jadi masalah. Jalan-jalan pusing pulau (termasuk sesat), RM yang keluar untuk minyak adalah sekitar RM60 selama 3 hari... hari terakhir, kereta dihantar di air-port instead of Jeti Kuah.

Kami tinggal di Homestay Temin. Boleh disewa oleh 8 orang dewasa. RM160 semalam... Pada ibu, sangat berpatutan. Lagi satu, kat pulau tak de masalah nak dapatkan bekalan nasi dipagi hari... Kami pun sarapan heavy sebab... nak tunggu lunch entah bila.

 Ni ada no tel En Azizan... kalau homestay dia penuh, dia akan recommend rumah kawan dia...

Terdapat 2 ruanga tamu 

Bilik tidur 1

 Bilik tidur 2. Dua bilik ada air-cond... bilik ke-3 pakai kipas (gambar tidak disertakan). 

No comments:

Post a Comment